Diabetisk øjensygdom

Både type 1 og type 2 sukkersyge kan medføre sukkersygeforandringer i øjet.

Hvad sker der i øjet ved sukkersyge ?
Ved sukkersyge har blodkarrene i kroppen en tendens til at blive forkalkede. Det gælder også i øjet.

Når blodkarrene på nethinden forkalkes bliver de utætte. Blodets bestandele siver ud i nethinden og medfører gule pletter samt hævelse. Der kan også opstå blødninger på nethinden.

Når blodkarrene forkalkes bliver de dårlige til at levere blod til nethinden. Når blodforsyningen til nethinden bliver for dårlig, afgives stoffer som får nye små blodkar til at vokse frem på nethinden. Disse nye blodkar er skrøbelige og kan nemt begynde at bløde. Hvis en sådan blødning opstår, kan man pludseligt miste synet.

Hvad er symptomerne ?
Sukkersyge i øjnene medfører først symptomer når forandringerne i øjnene er alvorlige. Da det oftest er nødvendigt at behandle før der opstår symptomer, er det vigtigt at gå regelmæssigt til kontrol hos øjenlægen.

Hvordan behandles sukkersyge i øjet ?
Laserbehandling på nethinden er den mest anvendte behandling. Laserbehandlingen anvendes for at standse udviklingen af forandringerne. Laserbehandlingen kan sjældent bedre synet.

Hvad kan man selv gøre for at undgå sukkersygeforandringer i øjet ?
Det bedste man selv kan gøre er at passe sin sukkersyge, så blodsukkeret er stabilt og ikke for højt. Hvis blodsukkeret er dårligt reguleret, er risikoen for sukkersygeforandringer i øjet stor. Regelmæssig kontrol hos øjenlægen er vigtig, så man kan gribe ind i tide, hvis der opstår behandlingskrævende sukkersygeforandringer i øjet. Det er også vigtigt, at blodtrykket og cholesteroltallet i blodet er i orden.