Grå stær

Hvad er grå stær ?
Grå stær er betegnelsen for en uklarhed i øjets linse. Linsen ligger lige bag pupillen og er normalt helt gennemsigtig. Er linsen blevet uklar, kan lyset ikke passere frit igennem linsen og ind til nethinden, og synet bliver derfor diset, gråt eller sløret. Der kan opstå vanskeligheder med at læse, se TV og kende folks ansigter på afstand.

Hvad er årsagen til grå stær ?
Den mest almindelige form for grå stær opstår hos mennesker over 60 år. Årsagen til denne grå stær kendes ikke. I andre mere sjældne tilfælde udvikles der grå stær efter en øjenskade eller en anden øjensygdom. Grå stær kan også være medfødt.

Hvordan behandles grå stær?
Den eneste effektive behandling af grå stær er operation. Ved operationen fjernes den uklare linse som knuses med ultralyd og suges ud gennem et 3-4 mm hul i kanten af hornhinden. Til erstatning for den naturlige linse indopereres sædvanligvis en kunstig linse (se fig. 1 og 2).
Ved enhver operation er der en risiko, og selvom riskoen ikke er stor ved en grå stær operation, bør man vente med at blive opereret, indtil man har væsentlige synsvanskeligheder.

Operationen
De fleste opereres ambulant, men hvis man eksempelvis opereres lang vej fra sit hjem, eller andre årsager nødvendiggør det, kan man man indlægges til dagen efter operationen.

Operation for grå stær foregår i de fleste tilfælde i lokalbedøvelse. Lokalbedøvelsen består af øjendråber. I nogle tilfælde er der desuden behov for en bedøvende indsprøjtning inden operationen. Operationen varer typisk en lille halv time. Det er vigtigt man ligger stille og slapper af under hele operationen. Hvis nødvendigt kan man tale med øjenlægen under operationen.

Efter operationen
Øjet kontrolleres som regel dagen efter operationen på øjenafdelingen, hvor der er opereret, og igen efter 1 uge hos den praktiserende øjenlæge, som har henvist til operationen. Øjet skal dryppes dagligt, oftest i op til 3 uger. Fysisk anstrengelse skal undgås den første uge.

Nye brilleglas efter operationen
Mange får brug for nye brilleglas efter operationen, men for at være sikker på at man får den rigtige brillestyrke, er det vigtigt at øjet "falder til ro" inden synsprøven. Øjenlægen giver besked om hvor længe der skal gå. I de fleste tilfælde skal man vente med synsprøven til 6 uger efter operationen. Indtil da må man gerne bruge sine sædvanlige briller.

Fig. 1. Linse med grå stær før operation

Fig. 2. Øjet efter grå stær operation. Den kunstige linse sidder fast med et ben til hver side i linsekapslen.