Grøn stær

Grøn stær er en øjensygdom, der også kaldes glaucom. Glaucom kan få indflydelsepå dit syn, hvis sygdommen ikke behandles. Sygdommen er ofte forbundet med et for højt tryk i øjet. Årsagen til det forhøjede tryk i øjet skyldes en ophobning af en væske i øjet, der kaldes kammervand.

Kammervand er en klar væske, der dannes i den forreste del af øjet. Herfra løber kammervandet gennem pupillen og frem i øjet. Kammervandet forlader øjet gennem nogle fine kanaler, der kaldes trabekelværket.

Kammervandets opgave er at holde øjet udspilet og give næring til øjet.

I et rask øje foregår produktion og afløb af kammervand med samme hastiged. Dette medfører et stabilt tryk i øjet.

Hos mennesker med glaucom produceres normale mængder kammervand, men afløbet er nedsat. Når kammervandet har svært ved at komme ud af øjet, stiger trykket inde i øjet.

Hvis det forhøjede tryk ikke behandles, vil synsnerven med tiden blive beskadiget, og synsfeltet indsnævres. I værste fald kan ødelæggelse af synsnerven medføre blindhed.

Der findes former for glaucom, hvor trykket i øjet ikke er særlig meget forhøjet. Da trykket er næsten normalt, kaldes denne form for "normaltryks glaucom". Men behandlinen er lige så vigtig og desuden den samme som ved glaucom, hvor trykket er meget forhøjet.

Der findes også mennesker med forhøjet tryk i øjet, men som ikke har udviklet symptomer på glaucom. Her er diagnosen "forhøjet tryk i øjet". Mennesker med høj risiko for udvikling af glaucom, vil tilbydes behandling, som nedsætter trykket i øjet.

Hvad er årsagen til glaucom ?
Alle kan uanset alder få glaucom, men det forekommer oftest hos mennesker over 55 år eller personer, som har familiemedlemmer med glaucom.

Lægevidenskaben kender ikke den præcise årsag til glaucom, men man ved dog, at glauom ikke skyldes for megen læsning ved dårlig belysning, dårlig almén ernæring eller anvendelse af kontaktlinser.

Hvordan behandles glaucom ?
Med medicinsk behandling kan man undgå eller udsætte ødelæggelser af synsnerven. Det er dog vigtigt at huske, at glaucom er en fremadskridende sygdom, der ikke kan kureres. Synskader der allerede er opstået p.g.a. glaucom, kan således ikke helbredes.

Øjendråber, der sænker trykket i øjet, er den mest almindelge medicinske behandling for glaucom. Hvis øjendråber ikke er nok, kan man behandle med laser eller operation.

Glaucom kan forværres, uden du lægger mærke til det. Derfor skal du være omhyggelig med at tage din medicin hver dag og gå til regelmæssig kontrol hos øjenlæge. Desuden bør familiemedlemmer til personer med glaucom også gå til regelmæssig kontrol hos øjenlæge, idet begyndende glaucom kan opstå, uden man mærker det selv.