AMD

AMD er fagudtrykket for aldersbetingede forandringer i nethindens gule plet. I folkemunde kaldes AMD for forkalkningspletter selvom de intet har med forkalkninger at gøre. Tilstanden er hyppig hos ældre, men desværre kender vi ikke årsagen.

Hvad er AMD
Sygdommen sidder i nethindens gule plet (makula), hvor vi har det skarpe syn. Den gule plet er et lille område midt på nethinden (se fig. 1). Det er den gule plet vi bruger når vi skal kende et ansigt, se TV, læse eller se andre fine detaljer. Synet fra resten af nethinden bruger vi til at orientere os med, og denne del af nethinden forbliver rask ved AMD.

Da AMD kun rammer den gule plet kan sygdommen svække det skarpe syn, mens orienteringssynet forbliver intakt. Man bliver altså aldrig helt blind af AMD, orienteringssynet bevares altid.

Der findes 2 former for AMD, den tørre og den våde form. Tør AMD er langt den hyppigste form.

Tør AMD
Ved tør AMD kommer der alderspletter på nethinden i den gule plet. Senere kan nethinden blive tynd og dårligt fungerende. Det skarpe syn svækkes langsomt og der kan komme blinde pletter i det centrale syn. Først får man problemer med at se enkelte bogstaver i en tekst, senere kan man få svært ved at læse, se TV og kende ansigter. Hastigheden hvormed tør AMD udvikler sig, kan i nogle tilfælde nedsættes ved hjælp af et dagligt kosttilskud. Hvis du har AMD, bør du tale med din øjenlæge om, hvorvidt du bør tage dette kosttilskud.

Våd AMD
Kan udvikles i løbet af dage til uger, og dermed meget hurtigere end tør AMD. Tilstanden skyldes nye små blodkar under den gule plet. Symptomerne kan være forvrængning af synet eller blot hurtig forværring af synet på øjet. Eksempelvis kan en flagstang have en bule midtpå, eller linierne i en tekst kan være bølgede.

Våd AMD kan som regel behandles med medicinske indsprøjtninger i øjet. Det er vigtigt at man behandles inden for kort tid efter den våde AMD er opstået. Hvis du oplever forvrængninger eller hurtig forværring synet, er det derfor vigtigt at du kontakter din øjenlæge.

Fig. 1. Den gule plet ses midt på nethinden i øjet